Stolyoga för dig som jobbar hemma

Stolyoga är väldigt populärt just nu eftersom det är enkelt och bra för kroppen och vi kan dessutom göra det tillsammans via Zoom, oavsett om medarbetarna sitter på ett kontor på söder eller någon annanstans i världen! När man utövar stolyoga ska man ta det försiktigt och göra mjuka, långsamma rörelser. Andas långsamt in och ut och njut av övningarna. 

Värm upp med en uppvärmningsstretch genom att först vila ryggen mot ryggstödet. Samtidigt som du andas in långsamt och djupt sträcker du armarna över huvudet. Fläta ihop händerna så att handflatorna är vinklade upp mot taket. Här kan du ta några djupa andetag samtidigt som du vilar blicken på dina händer. 

Ryggflex är en bra övning som ökar din ryggflexibilitet. Låt fötterna stå stadigt på golvet med knäna på en 90-gradig vinkel. Titta framåt, luta dig långsamt framåt samtidigt som du andas ut. Runda ryggen bakåt lite mjukt utan att pressa för hårt. Det ska kännas naturligt. Andas ut samtidigt som du lutar dig tillbaka. Det här är alltså en sittande variant på katt-ko övningen vi ofta gör i vanlig yoga. I och med att man rör sig sakta med hög medvetenhet och andas in och ut synkroniserat med rörelserna får man en väldigt djup och behaglig stretch. 

Ryggvridning är också en enkel och viktig övning som man kan göra lugnt och försiktigt för att sträcka ut ryggraden och släppa på spänningarna. Håll i ryggstödet med båda händerna och andas in och ut djupt och långsamt. Håll ryggen rak och slappna av axlarna.