Nya trender på Facebook och Instagram

Många företagsägare och entreprenörer använder Facebook och Instagram för annonsering. En av de första sakerna att ha i åtanke är att konkurrensen ökar vilket innebär att man måste vara mer exakt med sina annonser och strategier. Det lönar sig att lägga ner extra tid och energi på att få till de där annonserna riktigt bra för att nå ut till fler människor. På grund av pandemin är det ett extremt antal människor som har fått upp ögonen för de möjligheter som finns på nätet.

Vi vet inte exakt hur många nya nätbutiker, bloggar och poddar som har startats, men det lär vara ett otroligt hög antal! Detta innebär att man måste vara riktigt skarp med SEO, annonseringsstrategier och allt som har att göra med marknadsföring online. En av våra favoritbutiker är Garden store – en svensk trädgårdsbutik online.

Nu jobbar Instagram dessutom på en funktion för live-shopping som kommer integreras på plattformen istället för att bara länka externt, vilket är en otroligt spännande nyhet att hålla ögonen på! Detta kommer att bli allt viktigare i samband med Instagrams stories och IGTV som tillåter följarna att få en väldigt intim kontakt med sina favoritbloggare.

Allra viktigast är det nog att hänga med i svängarna om man ska använda Facebook och Instagram eftersom det alltid kommer ut nyheter och spännande funktioner. Videoannonsering i det privata nyhetsflödet är exempelvis en annan viktig funktion att titta på då video fortsätter att bli allt viktigare då det skapar mycket större engagemang än bilder. Det gäller på alla sociala plattformar.