Nya designtrender

Nya designtrender

Det har skett en hel del på fronten kring design och formgivning. Många saker har vi kommit att ta för givet, såsom rundade ikoner, smileys och annat som tidigare inte var en del av vardaglig design. Men en del trender som är på väg att dyka upp har varit mer oväntade. Så vad förväntar vi oss för kommande designtrender?

Symboler är på väg att få en pånyttfödelse. Men vad menar vi med symboler? Vi talar om den sorts symboliska design som var vanlig under 1800-talet. Kreativa symboler som väcker tankar och associationer i sådan utsträckning att de kan representera en hel företeelse eller rörelse. Kraftfulla symboler som tilltalar oss på ett djupare plan än sedvanliga logotyper.

Djupa perspektiv har kommit att bli populära igen. De var oerhört vanliga under den surrealistiska konströrelsen, men har numera fått ett fäste inte minst i reklambranschen. Anledningen är förmodligen att dessa stilgrepp vittnar om det okända. Denna sorts stilgrepp gör att man får en djupare koppling till det som förmedlas.

Av detta kan vi dra slutsatsen att det håller på att återuppväckas den gamla tidens stilistiska grepp. Och att vi numera har mycket högre förväntningar på design. Vi vill utmanas och uppleva att vi ser något nytt. Vad detta kommer att betyda för designbranschen är oklart, men helt klart så kommer det ställas högre krav på design. Det är helt klart spännande tider som stundar.